Pesten en plagen; wat doen we ermee?Beide klinken niet leuk, maar er zitten verschillen tussen. In de groepen wordt hier regelmatig aandacht aan besteed. Zie hieronder schematisch het verschil zoals wij dat in de klassen benoemen:
Of uw kind nu een pester is, of juist gepest wordt; het is belangrijk om er met ons over te praten. Graag geven wij u de volgende adviezen mee:
Adviezen van de school aan alle andere ouders:
Klasgenoten Ook klasgenoten moeten pestproblemen melden bij de leerkracht. Iedereen is immers verantwoordelijk voor een goede en leuke sfeer in de groep. Het inschakelen van de leerkracht wordt niet opgevat als klikken. We leren de kinderen dat je niet mag klikken, maar…. als je wordt gepest of als je ruzie hebt en je kunt het niet zelf oplossen dan mag/moet je hulp vragen aan de leerkracht.
Als kindcentrum moeten we:
Preventief; De Gouden WekenVoorkomen is beter dan genezen en een goed begin is het halve werk! Deze uitdrukking is in het bijzonder van toepassing op de groepsvorming en verwoordt in één keer het doel van de Gouden Weken. De Gouden Weken worden ingezet om het goud dat je in handen hebt, de interactie tussen jou en je leerlingen, te smeden en te kneden zodat er een fijne sfeer in je groep heerst. Bij de Gouden Weken ligt het accent op groepsvormende activiteiten. * Zelf geformuleerde, positieve groepsregels. * Energizers. * Coöperatieve leervormen. * Voorbeeldgedrag van de leerkracht.
Op De Rank besteden we na iedere vakantie weer structureel aandacht aan de bovenstaande ingrediënten. We doen dan structureel energizers en zijn weer bewust bezig met de positieve groepssfeer. In de overige weken wordt er uiteraard ook aandacht aan besteed, maar in de eerste week na de vakantie intensiever.
Leerlingvolgsysteem ZIEN!Leerkrachten volgen de kinderen op sociaal-emotioneel vlak via ZIEN! De observatielijsten worden ingevuld en worden ook besproken en meegegeven bij het eerste rapport. Met name de onderdelen welbevinden en betrokkenheid vinden wij zeer belangrijk.
Schoolmaatschappelijk werkWij kunnen gebruik maken van de expertise van een schoolmaatschappelijk werkster. Schoolmaatschappelijk werk is bedoeld voor kortdurende hulpverlening. Deze hulpverlening kan liggen op het vlak van psychosociale problematiek of op het terrein van de concrete hulpverlening. De hulpverlening is gericht op ouders en op leerlingen.
Enkele voorbeelden van aan te melden problemen bij schoolmaatschappelijk werk zijn:
U kunt via de intern begeleider verwezen worden naar bij de schoolmaatschappelijk werker. |