Leerlingvolgsysteem - toetsen
Om de kinderen te volgen in hun ontwikkeling maken wij op kindcentrum De Rank gebruik van observaties en toetsen die bij de leermethodes horen (methodegebonden toetsen). Daarnaast gebruiken wij toetsen van Cito, het Centraal instituut voor toetsontwikkeling. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. In alle groepen worden lees-, spelling-, taal- en rekentoetsen van Cito gebruikt. Toetsgegevens worden verwerkt in het leerling- en onderwijsvolgsysteem. Dit maakt het mogelijk snel een overzicht te krijgen van de ontwikkeling van de leerlingen. Uiteraard maken deze gegevens deel uit van de rapportage. KleutersIn groep 2 wordt van Cito de toetsen ‘Rekenen voor kleuters’ en ‘Taal voor kleuters’ afgenomen. Daarnaast werken we met BOSOS.
Centrale eindtoetsIn groep 8 maakt in oktober/november een aantal kinderen het drempelonderzoek. Alle kinderen van groep 8 maken in april de verplichte centrale eindtoets.
Methodegebonden toetsenDe methodegebonden toetsen hebben een signalerende functie en worden in alle groepen afgenomen. Voor elk zaakvak wordt bijgehouden welk kennisdoel, inzichtdoel en vaardighedendoel aan bod is gekomen. Een vak wordt afgesloten met een opdracht waarin een kind zichtbaar maakt of het doel bereikt is en wat hij geleerd heeft. Dat kan via een presentatie, een werkstuk of een kennistoets. Doel: vorderingen in beeld brengen en waar nodig instructie aanpassen.
Sociaal-emotionele ontwikkelingOm de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen maken we gebruik van het programma ZIEN! |