Organisatie en aanbod — Lesaanbod en werkwijze

Organisatie en aanbod

Lesaanbod en werkwijze

Godsdienstige vorming

Op ons kindcentrum staat de christelijke geloofsovertuiging centraal. We delen graag onze waarden en normen met de kinderen en vinden het ook belangrijk dat ze leren over andere geloofsovertuigingen. We willen dat onze kinderen leren hoe de wereld in elkaar steekt en zelf ontdekken wat ze belangrijk vinden. Daarom houden we geen onderwerpen weg van de kinderen. In plaats daarvan stimuleren we hen om zelf na te denken en hun eigen mening te vormen.

Bij ons draait het om begrip, respect en openheid. We combineren onze christelijke waarden met een brede kijk op de wereld, zodat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstadige ruimdenkende individuen. We zingen met de kinderen liederen die zoveel mogelijk aansluiten bij de Bijbelverhalen. Wekelijks worden er drie Bijbelverhalen verteld en wordt er een verwerkingsles gegeven. We gebruiken hiervoor de methode Kind op Maandag. Wanneer we met de kinderen bidden, proberen we ervaringen van de kinderen ook aan bod te laten komen.

We willen in de praktijk van alledag ook laten merken dat we de naam christelijk kindcentrum niet zomaar dragen. Het geldt voor onze houding naar elkaar, door aandacht te hebben voor elkaar, voor de medemens in moeilijke omstandigheden en niet te vergeten voor de omgeving waar wij wonen en waar we zuinig op moeten zijn.

 

Lezen: technisch en begrijpend

In groep 3 wordt gebruikgemaakt van de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen.

 

Onderzoekend luisteren/lezen

Dit vak bieden we van de peuterspeelgroep tot en met groep 8 volgens De Noordwijkse Methode. De jongste kinderen krijgen lessen begrijpend luisteren. Naarmate de kinderen ouder worden komt hier begrijpend/onderzoekend lezen bij. Bij De Noordwijkse Methode staat leesplezier voorop, want wie graag leest, leest vaker. En wie vaker leest, leest steeds sneller en gemakkelijker. Deze lessen worden binnen het thema aangeboden wat een positieve invloed heeft op de betrokkenheid van de kinderen. We gebruiken hiervoor de denkbubbels van De Noordwijkse Methode. Technisch lezen en begrijpend/onderzoekend lezen worden ineen aangeboden. Er zijn veel mogelijkheden tot differentiatie.

 

Taal en spelling

In groep 3 gebruiken wij voor taal, spelling en aanvankelijk lezen de methode 'Lijn 3'. Dit is een methode waarmee de kinderen het begin leren van het lezen (aanvankelijk lezen) en alles wat daarmee samenhangt. 'Lijn 3' is een complete taal-leesmethode waarmee de kinderen op een speelse en verantwoorde manier leren lezen. In de groepen 4 tot en met 8 gebruiken wij de methode ‘Taal Actief’. Er wordt aandacht besteed aan:

  • Lezen
  • spreken
  • luisteren naar taal
  • creatief taalgebruik
  • uitbreiding van de woordenschat
  • zinsbouw, spelling en spellingsregels.
  •  

Rekenen

In groep 3 wordt met de methode ‘Wereld in getallen’ gewerkt en vindt de verwerking veelal spelenderwijs plaats.

In de groepen 4 tot en met 8 werken wij met de methode 'Snappet rekenen'. Deze methode heeft twee doelen per week en verdeelt de lesstof jaarlijks in blokken. De basisstof komt in de eerste weken van een blok voorbij. Een blok wordt afgesloten met een toets, zodat de leerkracht kan analyseren of er nog extra begeleiding nodig is. De week na de toets wordt gebruikt voor extra instructie naar aanleiding van de gemaakte toets. Deze instructie kan verlenging en verdieping zijn. Snappet biedt de opgaven adaptief aan. In de groepen 4 tot en met 8 wordt Snappet gebruikt voor de verwerking van de lesstof.

 

Aardrijkskunde, geschiedenis en biologie

Wij bieden deze vakken thematisch aan middels De Noordwijkse Methode. In alle groepen van ons kindcentrum werken we aan hetzelfde thema. Als het bijvoorbeeld over kunst gaat, kunnen we het hebben over de tijd waarin de schilder leefde (geschiedenis), het land waarin hij leefde (aardrijkskunde) en welke dieren en planten daar leven (biologie). Zo geven we alle lessen aan de hand van hetzelfde thema. Door de contextrijke lessen merken we dat de kinderen meer betrokken zijn en het leerrendement hoger is. Ook zien we dat de kinderen meer eigenaarschap ervaren.

 

Verkeersonderwijs

Verkeersonderwijs mag ook gezien worden als een uiterst belangrijk vak. Hierbij is letterlijk het welzijn van kinderen in het spel. We gebruiken in de groepen 3 tot en met 7 het materiaal dat Veilig Verkeer Nederland hiervoor aanbiedt.

In groep 7 doen de kinderen mee aan het landelijke theoretische en praktische verkeersexamen. Daarvoor wordt het hele jaar geoefend en krijgen de kinderen ook huiswerk mee.

 

Verkeersbeleid

In eerste instantie zijn ouders ervoor verantwoordelijk dat kinderen leren zich zelfstandig in het verkeer te bewegen. Als kindcentrum nemen we ook onze verantwoordelijkheid door eens in de veertien dagen een verkeersles aan te bieden vanaf groep 4. Onze professionals zijn vier jaar begeleid door School op Safe om uiteindelijk zelf de lessen aan te kunnen bieden. Jaarlijks worden voor groep 1 tot en met 8 drie lessen School op Safe aangeboden.

 

Engels

Wij geven Engels aan groep 1 tot en met 8. Elke week staat Engels standaard een keer op het rooster. In een realistische context werken de kinderen naar concrete eindopdrachten toe, zodat ze echt iets doen met wat ze hebben geleerd.

 

Bewegingsonderwijs

Alle groepen krijgen gymnastiek van onze vakleerkracht Joosje in de sporthal naast het RaJuBiBos. We vragen ouders van de kinderen van groep 1 tot en met 4 makkelijke kleding aan te doen voor het omkleden. Ook mogen de kinderen al in hun gymkleding naar het kindcentrum komen en na de gym hun ‘gewone’ kleding aandoen. Gymkleding geldt voor alle gymlessen. Tijdens de gymlessen dragen de kinderen een sportbroek met T-shirt of gympak en gymschoenen. Graag een shirtje of pakje met mouwtjes vanwege de hygiëne bij het vangen. Sieraden gaan tijdens de gym af. Vanwege de veiligheid mogen de kinderen alleen met gymschoenen gymmen. Als uw kind zijn gymspullen is vergeten zit hij de les aan de kant.

 

Kunstzinnige vorming/keuzeateliers

Eens per week bieden we keuzeateliers. De kinderen kunnen zich dan inschrijven voor een reeks lessen zoals zelfverdediging, koken, stop motion filmpjes maken, timmertechnieken, mozaïeken, etc. Als het mogelijk is, sluiten deze lessen aan bij het thema van De Noordwijkse Methode.

 

Naschoolse ateliers

We vinden het belangrijk dat kinderen hun talenten leren ontdekken. Daarvoor organiseren we nog meer momenten waarop zij hun creativiteit kunnen ervaren. Meerdere dagen bieden we de ateliers ook aan buiten onderwijstijd. Hierbij kan gedacht worden aan gitaarlessen, voetbaltraining, dansles, koken, huiswerkbegeleiding, etc.

 

Zelfstandigheid bevorderen

Kinderen leren van dingen zelf doen en fouten maken. In al onze lessen is dit als één van de uitgangspunten terug te zien. Zelf ervaren, oplossingen bedenken en fouten mogen maken. We vragen ook ouders om hun kind te stimuleren dingen zelf te doen en er zelf erg in te hebben. Als een kind zijn gymtas bijvoorbeeld is vergeten, is dat niet erg. Het gevolg is wel dat hij vanwege de veiligheid niet mee kan doen met de les. De kans is groot dat het kind door deze ervaring de volgende keer er wel zelf erg in heeft zijn gymtas mee te nemen. Door dit soort ervaringen en door de ruimte te krijgen om zijn zelfstandigheid te bevorderen zal het kind groeien in zelfvertrouwen.

 

Ochtendpauze en lunch

Tijdens de ochtendpauze wordt het van thuis meegebrachte fruit, de boterham of de koek opgegeten. Wij stellen het op prijs als u uw kind geen snoep meegeeft. Voor de pauze wordt het drinken in de groep opgedronken. We vinden het belangrijk dat kinderen leren hoe belangrijk het is dat ze gezond eten.

Lunch op het kindcentrum

Wij werken met een continurooster. Dit houdt in dat alle kinderen tussen de middag in het kindcentrum eten en buiten spelen rond het middaguur. Om het lunchen goed te organiseren, gelden er afspraken.

  • Eten/drinken voor de kleine pauze gaat uit de tas in de daarvoor bestemde bakken of op de daarvoor bestemde tafel.
  • Eten/drinken voor de lunch blijft in de tas. Tassen gaan op/aan de kapstok.
  • De kinderen eten aan hun eigen tafel. Ook kleuters eten aan een tafel.
  • Het eten wordt begonnen met gebed en afgesloten met een liedje of gedicht.
  • De kinderen krijgen ongeveer 20 minuten om hun brood op te eten en te drinken. Overgebleven brood gaat mee terug.
  • Onder het eten is het rustig/stil.
  • Toiletbezoek wordt gedaan voor of na de lunch.

Tijdens het buitenspelen na de lunch houden overblijfouders toezicht. Als de kinderen naar de wc willen, dan moeten ze dit vragen aan een van deze ouders. Er mag maar een kind tegelijk naar het toilet. Iedereen gaat even lekker naar buiten om even een frisse neus te halen. Als de bel gaat, gaan de kinderen in de rij staan op een vaste plek op het plein. De leerkracht haalt de groep daar op.