Kinderen ontdekken de wereld voor een groot deel door te bewegen. Bukken om dat kikkertje te bewonderen, springen om over het hekje heen te kijken en rennen naar de andere kant van de speeltuin. Maar welke stappen zetten kinderen nu eigenlijk van baby tot puber wanneer het gaat om deze motorische ontwikkeling? In meerdere blogs duiken we hier samen in, van het allereerste begin tot je kind naar de middelbare school gaat.
In onze vorige blogs over de motorische ontwikkeling van kinderen van 0 tot 2 en van 2 tot 6 jaar kwam naar voren dat de motorische ontwikkeling de basis is voor vele andere ontwikkelgebieden. Een goede motoriek zorgt op latere leeftijd voor meer zelfvertrouwen en sterkere sociale vaardigheden. In deze blog gaan we dieper in op de motorische ontwikkeling in de basisonderwijsleeftijd. In deze periode maakt je kind de ontwikkeling door van het verfijnen van zijn of haar motoriek en het leren van steeds complexere vaardigheden.
Bewegingsonderwijs
In groep 3 tot en met 8 krijgt je kind bewegingsonderwijs. Dit staat twee uur per week op het rooster. Je kind maakt geen hele grote sprongen meer op motorisch gebied zoals in de baby-, peuter- en kleuterfase, maar zijn of haar ontwikkeling staat zeker niet stil. Wat je kind eerder heeft aangeleerd, wordt verder uitgebouwd. Je kind krijgt nieuwe technieken aangeboden, bijvoorbeeld touwtjespringen, hoogspringen en trampolinespringen. Ook verbetert zijn of haar balvaardigheid. Verder maakt je kind kennis met verschillende sporten. Hierdoor kan hij of zij een keuze maken om een vaste sport te gaan beoefenen. Over hoe je met je kind een sport kiest, lees je hier meer. In het bewegingsonderwijs worden ook onderdelen van turnen, zoals ringen, handstand en radslag, aangeleerd. Dit bevordert de lenigheid van je kind.
Speciale oefening
Rond het zesde jaar kan je kind veters strikken, wordt hij of zij handiger met een schaar en heeft hij of zij een voorkeurshand. Eerst leert je kind eenvoudige patronen te schrijven en ontwikkelt vervolgens stapje voor stapje een eigen handschrift. Een vaardigheid als het bespelen van een muziekinstrument kan ook in deze periode worden aangeleerd. Het ontwikkelen van al deze vaardigheden vraagt om speciale oefening en is eigenlijk nooit klaar; het loopt door in de volwassenheid.
Eigen tempo
Geen kind is hetzelfde en ieder kind ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Onze blogs over de motorische ontwikkeling zijn gebaseerd op gemiddelden, maar het gemiddelde kind bestaat natuurlijk niet. Heb je vragen of twijfels over de motorische ontwikkeling van je kind? Neem dan contact op met je huisarts of vraag advies aan een andere deskundige, bijvoorbeeld de leerkracht bewegingsonderwijs van je kind.